Gegarandeerde verhoging van jouw website conversies

Mobile-vriendelijke Zoekmachine Optimalisatie (SEO) Campagnes

Social Media Marketing

Home »Linkbuilding

Linkbuilding

Linkbuilding: hoe krijg ik autoriteit?

Linkbuilding is misschien wel het bekendste fenomeen binnen zoekmachine optimalisatie. Met een goede linkbuilding behaal je vrijwel zeker veel succes via Google. Wat is linkbuilding? Hoe bouw je duurzaam aan de autoriteit van je website? Waarom is linkbuilding uitbesteden belangrijk aan ons SEO Bureau? Lees hieronder meer of bekijk onze kennisbank voor linkbuilding!

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het actief verzamelen/genereren van links van andere websites naar uw website. Linkbuilding is een essentieel onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO), omdat het grotendeels bepaalt hoe Google uw website bekijkt. U kunt een link zien als een stem voor uw website. Als deze mensen meer mensen worden (mits deze mensen ook betrouwbaar zijn), krijgt uw site meer erkenning en komt deze automatisch hoger in Google. Hieronder zullen we u meer vertellen over de soorten links die er zijn, hoe u goede links kunt krijgen en hoe u tools voor linkbuilding kunt gebruiken om meer autoriteit voor uw site te genereren.

Welke soorten koppelingen zijn er?

De mogelijkheden binnen linkbuilding zijn enorm. Werken in een populaire branche kan honderden waardevolle links genereren. Je moet alleen weten waar je moet zoeken (daarover later meer) en daarom is het goed om te weten wat voor soort links er zijn. De bekendste hebben we hieronder voor je op een rijtje gezet.

Interne links

De belangrijkste links zijn interne links. Dit zijn de links waarmee u uw pagina’s verbindt. Interne links bepalen hoe de autoriteit die u op uw site genereert, wordt verdeeld. Via interne links zorg je ervoor dat alle pagina’s gezaghebbend zijn. Als u geen interne links naar bepaalde pagina’s maakt, is er ook een kleine kans dat Google uw site indexeert. Zorg er daarom voor dat de interne structuur van je website op orde is voordat je actief met linkbuilding begint.

Startpagina’s

Als je het hebt over linkbuilding, denken mensen snel aan landingspagina’s. Voorheen leefde het web op dit type pagina, vooral toen Google nog in de kinderschoenen stond. Zelfs in de begintijd van Google waren dit de meest bezochte pagina’s op het hele internet. Dit waren de meest effectieve links om uw site te plaatsen als u resultaten wilde behalen. Tegenwoordig is er een enorme wildgroei aan homepages, wat betekent dat je niet blindelings elke link naar je profiel kunt toevoegen. Dat betekent echter niet dat ze volledig nutteloos zijn geworden.

Startpagina’s kunnen nog steeds een waardevolle aanvulling zijn op uw linkbuilding-profiel als u ze correct gebruikt. Het moet allemaal aan de juiste voorwaarden voldoen:

Een hoge waarde  direct meten via diverse tools voor linkbuilding, waar we het later over zullen hebben);

Relevantie (zie ook welke andere links op de pagina staan);

Genoeg bezoekers (een echt werkende website, geen kunstmatige.

Gastartikelen / blogs

Linkbuilding gaat over kracht en relevantie. De beste manier om een ​​link krachtiger te maken, is deze te omringen met relevante inhoud. Externe artikelen en gastblogs zijn hiervoor de beste manier. Dit kun je doen door een link naar een bestaand artikel te krijgen, maar je kunt ook zelf content schrijven (met een link naar je website) en deze aanleveren bij het betreffende onderdeel. Zolang uw artikel toegevoegde waarde heeft, is de kans groot dat het geplaatst wordt. Gastartikelen en blogs zijn een zeer effectieve methode om autoriteit op te bouwen, maar ze kosten ook veel tijd. Wissel ze dus altijd af met andere soorten links.

Bedrijfspagina’s / Directory’s

Tegenwoordig zijn er talloze pagina’s met bedrijven en mappen die goed werken. Naast de homepages zijn er op dit gebied ook veel kunstmatige sites, maar daartussen zitten ook veel waardevolle pagina’s. Het voordeel van bedrijfspagina’s is dat je je NAP kunt invullen. Het staat voor ‘Naam, Adres, Telefoonnummer’ en geeft Google een extra signaal dat het te maken heeft met een bestaande erkende partij.

Het bekendste voorbeeld van een bedrijfspagina is Google Mijn Bedrijf, een product van Google zelf. Wanneer u een website/webwinkel opent en aan de slag gaat met linkbuilding voor Google, is dit de eerste plaats waar u uw bedrijf moet registreren.

Persberichten

Linkbuilding is eigenlijk een verkapte vorm van public relations. Als u naamsbekendheid en autoriteit wilt opbouwen, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat u relevant blijft. Een van de beste manieren om relevant te blijven, zijn persberichten. Wanneer er binnen of binnen uw organisatie interessante berichten zijn, is het altijd een goed idee om een ​​persbericht (online) en naar nieuwssites te sturen. Zo werk je niet alleen aan de herkenning van je merk, maar garandeer je ook links en verkeer naar jouw website of webshop, dit draagt alleen maar bij aan de autoriteit.

Linkbuilding

Linkbuilding: hoe krijg ik autoriteit?

Linkbuilding is misschien wel het bekendste fenomeen binnen zoekmachine optimalisatie. Met een goede linkbuilding behaal je vrijwel zeker veel succes via Google. Wat is linkbuilding? Hoe bouw je duurzaam aan de autoriteit van je website? En waarom linkbuilding uitbesteden aan een bureau? Lees hieronder meer of bekijk onze kennisbank voor linkbuilding!

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het actief verzamelen/genereren van links van andere websites naar uw website. Linkbuilding is een essentieel onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO), omdat het grotendeels bepaalt hoe Google uw website bekijkt. U kunt een link zien als een stem voor uw website. Als deze mensen meer mensen worden (mits deze mensen ook betrouwbaar zijn), krijgt uw site meer erkenning en komt deze automatisch hoger in Google. Hieronder zullen we u meer vertellen over de soorten links die er zijn, hoe u goede links kunt krijgen en hoe u tools voor linkbuilding kunt gebruiken om meer autoriteit voor uw site te genereren.

Welke soorten koppelingen zijn er?

De mogelijkheden binnen linkbuilding zijn enorm. Werken in een populaire branche kan honderden waardevolle links genereren. Je moet alleen weten waar je moet zoeken (daarover later meer) en daarom is het goed om te weten wat voor soort links er zijn. De bekendste hebben we hieronder voor je op een rijtje gezet.

Interne links

De belangrijkste links zijn interne links. Dit zijn de links waarmee u uw pagina’s verbindt. Interne links bepalen hoe de autoriteit die u op uw site genereert, wordt verdeeld. Via interne links zorg je ervoor dat alle pagina’s gezaghebbend zijn. Als u geen interne links naar bepaalde pagina’s maakt, is er ook een kleine kans dat Google uw site indexeert. Zorg er daarom voor dat de interne structuur van je website op orde is voordat je actief met linkbuilding begint.

Startpagina’s

Als je het hebt over linkbuilding, denken mensen snel aan landingspagina’s. Voorheen leefde het web op dit type pagina, vooral toen Google nog in de kinderschoenen stond. Zelfs in de begintijd van Google waren dit de meest bezochte pagina’s op het hele internet. Dit waren de meest effectieve links om uw site te plaatsen als u resultaten wilde behalen. Tegenwoordig is er een enorme wildgroei aan homepages, wat betekent dat je niet blindelings elke link naar je profiel kunt toevoegen. Dat betekent echter niet dat ze volledig nutteloos zijn geworden.

Startpagina’s kunnen nog steeds een waardevolle aanvulling zijn op uw linkbuilding-profiel als u ze correct gebruikt. Ze moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

Een hoge waarde (te meten via diverse linkbuilding tools, waarover later meer);

Relevantie (kijk ook naar welke links er nog meer op de pagina staan);

Voldoende bezoekers (een daadwerkelijk werkende website, niet kunstmatig.

Artikelen/gastblogs

Linkbuilding draait om kracht en relevantie. De beste manier om een link kracht te geven, is door deze te omringen met relevante content. Externe artikelen en gastblogs zijn hier het middel bij uitstek voor. Dit kun je doen door een link in een bestaand artikel te bemachtigen, maar je kunt er ook zelf een stuk content schrijven (met doorverwijzing naar jouw website) en deze naar de partij in kwestie sturen. Mits jouw artikel een meerwaarde heeft, is de kans groot dat deze geplaatst zal worden. Artikelen en gastblogs zijn een zeer effectieve methode van autoriteit bouwen, maar er gaat zeker ook een hoop tijd in zitten. Zorg er daarom altijd voor dat je ze afwisselt met andersoortige links.

Bedrijvenpagina’s/directory’s

Tegenwoordig zijn er talloze bedrijfspagina’s en goed werkende directory’s te vinden. Net als de startpagina’s zijn er ook een hoop kunstmatige websites op dit gebied, maar er zitten ook genoeg waardevolle pagina’s tussen. Het voordeel van bedrijvenpagina’s is dat je jouw NAP in kunt vullen. Dit staat voor ‘Name, Address, Phonenumber’ en geeft Google een extra signaal dat het met een bestaande, erkende partij te maken heeft.

Het bekendste voorbeeld van een bedrijfspagina is Google Mijn Bedrijf, een product van Google zelf. Wanneer je zelf een website/webshop start en je bezig gaat houden met linkbuilding voor Google, is dit de eerste plek waar je jouw bedrijf op moet aanmelden.

Persberichten

Linkbuilding is eigenlijk een verkapte vorm van pr. Wil je naamsbekendheid en autoriteit creëren, is het zaak om ervoor te zorgen dat je relevant blijft. Een van de beste middelen om relevant te blijven, zijn persberichten. Wanneer er nieuwswaardige berichten binnen of vanuit jouw organisatie zijn, is het altijd goed om de (online) pers en nieuwssites een persbericht toe te sturen. Op deze manier werk je niet alleen aan jouw naamsbekendheid, maar zorg je ook voor links en direct traffic naar jouw website. Dit draagt alleen maar bij aan de autoriteit.

Social media

Je zou het bijna vergeten, maar social media is ook een vorm van linkbuilding. Het biedt misschien geen directe links van andere sites, maar als u actief bent op sociale media, is dat voor Google een duidelijke indicatie dat u een vertrouwde partij bent. Probeer op zoveel mogelijk social media kanalen actief te zijn, zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest en al het andere dat voor jouw organisatie relevant kan zijn.

Begin met het zo volledig mogelijk invullen van je profielen. Geef gedetailleerde beschrijvingen en vul alles in wat je in je profiel kunt invullen, zodat Google extra signalen kan krijgen dat je te maken hebt met een vertrouwde partij.

Dan kun je echt beginnen met het opbouwen van autoriteit. Er komen geen ingewikkelde tactieken voor linkbuilding bij kijken. Het enige dat u hoeft te doen, is ervoor zorgen dat er activiteit op uw pagina is. Zorg daarom zo vaak mogelijk voor verse, hoogwaardige inhoud door naar uw site te verwijzen. Google kijkt niet alleen naar de activiteit op je pagina (likes, shares, reacties) maar ook naar de bezoekers die je via je kanalen aantrekt. Als je via social media veel bezoekers trekt en dus onafhankelijk van Google kunt functioneren, geef je op termijn de autoriteit van je site een flinke boost. Kortom, je kunt dit zien als een van de beste manieren om links op te bouwen.

Andere links

Dit zijn natuurlijk slechts enkele voorbeelden van veelvoorkomende links. Linkbuilding is echter divers en bestaat uit vele andere componenten. Misschien kunnen niet alle links in een categorie worden gedefinieerd, maar wanneer u een site vindt die veel bezoekers heeft en waarvan u denkt dat deze past bij wat u aanbiedt, is de kans groot dat deze een waardevolle link oplevert. Maar hoe garandeer je dat een link ook daadwerkelijk naar jouw site verwijst?

Hoe krijg ik goede links?

Het genereren van goede links is uiteindelijk het doel van linkbuilding. Een linkbuildingbureau doet niet anders. Nu kun je tientallen goede linktypes in kaart brengen, maar uiteindelijk komt het allemaal neer op hoeveel links je daadwerkelijk naar je site krijgt. De basis hiervoor heb je al gelegd. Je hebt al een solide basis gelegd via verschillende mappen, bedrijfspagina’s en hun sociale kanalen. Nu is het tijd om nog verder uit te breiden.

Zoals we al zeiden, linkbuilding is een vorm van PR. Als je autoriteit wilt opbouwen, moet je een goed netwerk opbouwen. Dit proces draait om het identificeren van potentiële klanten (de bovenstaande stappen) en deze op de ouderwetse manier te benaderen. Het belangrijkste is hierbij niet alleen de aanpak, maar ook wat je ervoor teruggeeft. Een link op een website krijg je niet zomaar. Zoals besproken kan dit een kwalitatief gastartikel zijn, maar ook iets anders. Kijk dus goed binnen uw organisatie wat u te bieden heeft in ruil voor een link, voordat u mensen benadert.

Ankerteksten

Als u autoriteit voor uw site wilt opbouwen, is het niet alleen belangrijk wie naar u verwijst, maar ook hoe ze over u praten. Let dus niet alleen op links maar ook op ankerteksten.

Als je het maximale uit Google wilt halen, zorg dan dat je een natuurlijk ankertekstprofiel hebt. Dit profiel bestaat uit de volgende onderdelen:

Bedrijfsnaam: Uw bedrijfsnaam als ankertekst zorgt voor sterke branding en dus autoriteit. Een groot deel van de ankertekst van uw website moet bestaan ​​uit uw bedrijfsnaam en bedrijfsgerelateerde termen.

Naakte ankerteksten: links die alleen bestaan ​​uit de URL waarnaar ze verwijzen. Het is een extensie van je bedrijfsnaam, omdat Google je URL leert herkennen.

Niet-geoptimaliseerde ankerteksten: ankerteksten zoals ‘klik hier’ en ‘lees meer’. Het is niet erg relevant, maar het komt vanzelf.

Geoptimaliseerde ankerteksten: trefwoorden en trefwoordvariaties. Zorgt voor relevantie en autoriteit. Het is een middel voor paarden dat met zorg moet worden gebruikt. Te veel hiervan gebruiken kan averechts werken.

Welke linkbuilding tools zijn er?

Linkbuilding is een onderdeel van SEO waarbij honderden statistieken betrokken zijn. Als je er het maximale uit wilt halen, kun je dat niet met het blote oog. Het grootste voordeel (naast kennis natuurlijk) dat linkbuilding bureaus hebben ten opzichte van de gemiddelde ondernemer is dat ze toegang hebben tot verschillende tools. Deze tools helpen je om door het doolhof van linkbuilding te navigeren. We hebben de belangrijkste tools voor je op een rijtje gezet:

Majestic SEO: een tool speciaal ontworpen voor linkbuilding. Betrouwbare waarden en veel mogelijkheden.

Ahrefs: tool voor het maken van inhoud en links. Op beide vlakken zeer sterk en zeer goed te gebruiken in combinatie met Majestic.

SEMRush: complete SEO-tool. Een van de beste tools om te gebruiken, maar verliest tegen beide b. Puur in termen van linkbuilding

Gratis Website Scan

Onderzoek & analyseren
Strategische planning
Monitoring & evalueren
Rapportage & optimalisatie

SEO Specialisten werkzaam door heel Nederland

Noord-Holland

Alkmaar
Almere
Amsterdam
Haarlem
Zaandam

Noord-Brabant

Breda
Den Bosch
Eindhoven
Helmond
Tilburg

Overijssel

Almelo
Deventer
Enschede
Hengelo
Zwolle

Drenthe

Assen
Eelde
Emmen
Hoogeveen
Meppel

Zuid-Holland

Alphen aan den Rijn
Den Haag
Dordrecht
Leiden
Rotterdam

Friesland

Drachten
Heerenveen
Leeuwarden
Sneek
Dokkum

Flevoland

Almere
Biddinghuizen
Dronten
Emmeloord
Lelystad

Utrecht

Amersfoort
Hilversum
Naarden
Utrecht
Zeist

Gelderland

Arnhem
Apeldoorn
Doetinchem
Ede
Nijmegen

Groningen

Haren
Groningen
Veendam
Winschoten
Bedum

Zeeland

Goes
Hulst
Middelburg
Vlissingen
Terneuzen